HOE BELANGRIJK IS EEN IMAGO VOOR EEN ONDERNEMING?

Imago is een beeld dat dat iemand van een persoon, instelling of bedrijf heeft. Maar wat heeft je imago voor impact op je bedrijf? Betekent een goed imago een goede verkoop? Wat betekent een imago voor een onderneming? Waarom is een imago voor een onderneming zo belangrijk? En misschien een vraag die nog belangrijker is: hoe zorg je ervoor dat je een positief imago krijgt en behoud?

Welke factoren hebben invloed op het imago van je bedrijf?

Het imago wordt door verschillende factoren bepaald. Meningen van andere personen kunnen van grote invloed zijn op het beeld van een persoon, bedrijf of instelling. Ook presentaties spelen een grote rol. Als een product of dienst geleverd wordt zoals verwacht zal dit een positief effect hebben op je imago. Maar is het product of de dienst niet wat mensen verwacht hadden, valt het dus tegen, dan heeft dat een negatief effect op je imago. Wat je uitstraalt naar de buitenwereld is dus heel belangrijk. Wees positief over je eigen producten of diensten maar blijf wel eerlijk. Overdrijf niet!

De 5 fundamenten van een goed imago

Zichtbaar: Hoe zichtbaar is jouw product of dienst? Kunnen je (potentiële) klanten, leveranciers en relaties je product of dienst vinden? Leggen ze direct de link met wat je bedrijf doet of levert bij het zien van jouw logo? Reageer je direct als je bedrijf, product of dienst in het nieuws komt of als er iets relevants speelt binnen je branche? Dit zijn allemaal dingen die bepalen hoe mensen jouw bedrijf zien. Voor ondernemers in Zeeuws-Vlaanderen is hier een simpele oplossing voor: Scheldestore

Onderscheidend: Wat maakt jouw bedrijf, product of dienst anders dan de concurrent? Waarin onderscheid jij je? Zorg dat je de beloftes die je maakt wel na komt. Ook hier geld blijf eerlijk, overdrijf niet! Anders onderscheid je je vooral in de negatieve zin.

Consistent: Als je als bedrijf geloofwaardig wil blijven moet je consistent zijn. Kom met één gezicht en één verhaal naar de buitenwereld. Als je het ene zegt en het andere doet of vandaag dit zegt en morgen iets anders brengt dat schade toe aan je imago.

Transparant: Wees eerlijk en open. Als je veel zaken achterhoud wekt dat wantrouwen. Wees transparant en beantwoord vragen zo eerlijk mogelijk. Zo bouw je vertrouwen op.

Authentiek: Zeg waar het op staat, blijf bij je eigen merk of bedrijf. Zorg dat je je niet met dingen gaat bemoeien die niks met jouw bedrijf of imago te maken hebben. Het enige wat je daarmee creëert is een onbetrouwbaar imago.

Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *