doelgroep

DE PERFECTE DOELGROEP SAMENSTELLEN

Elke ondernemer moet ergens beginnen. Dit begint bij het uitbrengen van een goed of dienst op de markt. Hierbij is het van groot belang te weten wie je klant is. Zonder deze informatie zal je marketing geen kans van slagen hebben. In dit artikel ga ik uitleggen, hoe ook uw bedrijf de perfecte doelgroep kan samenstellen,

Waarom is het weten van je doelgroep belangrijk?

Als je een product of dienst op de markt brengt is dat altijd voor een bepaalde groep. Denk aan rollators die grotendeels gebruikt worden door ouderen. Of loopfietsen voor kinderen. Dit is afgestemd op de leeftijd. Op het moment dat je een product op de markt brengt is het dan ook belangrijk te weten voor wie het product bedoeld is.

Hoe stel ik dan mijn doelgroep samen?

Voor het vaststellen van je doelgroep zijn er meerdere factoren van belang.

-Bepaal de leeftijd voor wie je een product of dienst op de markt brengt.

-Kijk naar eventuele hobby’s en interesses. Doe dit alleen als het van belang is voor het vaststellen van je doelgroep.

-Kijk ook op geografisch opzicht naar het bereik. Verkoop je souvenirs van de stad Amsterdam, dan is het ook aannemelijk dat je product vooral gekocht wordt door mensen uit deze regio.

-Hoe hoog moet het inkomen zijn van de consument die je wilt bereiken. Als je een Range Rover verkoopt zul je je moeten richten op mensen met een hoger inkomen. Of als je een goedkope boodschappenauto verkoopt. Dan is je doel gericht op mensen met een lager inkomen.

-Bepaal ook het geslacht zo nodig. Bij het verkopen van herenschoenen zal je focus niet liggen op vrouwen, maar op mannen.

Hoe ga je nu verder?

Na het vaststellen van de kenmerken van een consument. Is het belangrijk om je voor te doen alsof jij de consument bent. Wat wilt de consument, wat zijn hun interesses en hoe kan ik de consument bereiken?

Een goede manier om dit te doen is om een persona op te stellen. Dit is als het ware een fictief persoon die uitgewerkt wordt en zal dienen als een perfect voorbeeld. Zodat je een goed beeld hebt van de behoeftes en interesses van iemand die je product of dienst zou willen kopen.

Al deze stappen zijn noodzakelijk, wil je de perfecte doelgroep samenstellen. En om erachter te komen wie je moet gaan bereiken voor het verspreiden van je product of dienst.

Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *