Interview met ondernemer Scheldestore

INTERVIEW MET SOPHIE VAN SCHELDESTORE

Wie ben je?

Ik ben Sophie Guiljam, een echte Zeeuws-Vlaamse. Ik ben voor mijn studietijd (logistiek & economie, bedrijfsmanagement & marketing en international business gefocust op consultancy) wel even weggetrokken maar door de liefde voor mijn huidige man en voor Zeeuws-Vlaanderen ben ik toch gelijk weer teruggekomen. Ook heb ik al mijn stages hier verricht, om de bedrijven hier echt te leren kennen. In mijn vrije tijd speel ik voetbal en kijk ik formule 1, dus ik baal als een stekker dat alles afgelast is. Dan zit je thuis en dan kun je nog niet kijken. Ik heb 2 zoontjes, ik ben getrouwd en ik ben een echte ondernemer in alle aspecten die daar deel van uit maken.

Wat voor onderneming heb je?

Zelf heb ik een adviesbureau, dus ik help bedrijven waar het minder lekker loopt om de prestaties te verbeteren. Dat kan zijn op logistiek vlak, dus bijvoorbeeld intern voorraadbeheer, of op het gebied van management & organisatie, bijvoorbeeld kosten besparen of service verbeteren. En vanuit die passie is eigenlijk het idee van Scheldestore ontstaan. Ik shop heel graag, ook in Zeeuws-Vlaanderen, maar ik miste als consument toch ook een aantal dingen. Eén daarvan was het gemak van online, omdat je lokaal wil kopen maar er soms gewoon de tijd of mogelijkheid niet voor hebt. Dus ik dacht, als het beter kan, waarom doen we dat dan niet gewoon?

Wil je meer vertellen over Scheldestore?

Scheldestore is een platform waarmee ik hoop dat het ondernemers en inwoners gaat verbinden. Op dit moment zijn er heel veel leuke initiatieven van dorpen om de ondernemers op de kaart te zetten. Maar als ik naar mijn eigen dorp of stad ga vind ik dat heel leuk, maar kan ik daar niet alles halen wat ik nodig heb. Dat geldt voor iedereen. Dus waarom bundelen we die krachten niet zodat ook inwoners heel makkelijk lokaal kunnen besteden voor alles wat ze nodig hebben. Het gaat niet alleen om producten maar ook om evenementen, fietsroutes, horeca. Gewoon 1 centraal punt voor alles.

Wat zijn de missie en de visie van je bedrijf?

Wij geloven in de kracht van samenwerking en verbinding. In de zin van dat we echt niet alles zelf gaan doen. Wij werken met heel veel partijen samen omdat iedereen zijn eigen specialiteiten heeft. Dat willen we versterken. Scheldestore vult aan in samenwerking.

Onze missie is eigenlijk de inwoners centraal stellen en hun een optimale beleving geven in onze regio. Maar dan wel met het gemak die ze tegenwoordig vragen.

Wat was de grootste uitdaging bij het opzetten van je onderneming?

Bij scheldestore is eigenlijk de grootste uitdagen dat je staat voor samenwerking maar alleen begint. Van juridisch tot logistiek tot ICT tot promotie, alles moet je weten en je moet over alles beslissen. In je eentje is dat wel eens lastig. Dus ik zoek partners op die er meer verstand van hebben. Dus ik heb ook wat aan jullie website!

Wat merk je van de Coronacrisis en hoe ga je daarmee om?

Ik merk eigenlijk 2 significante dingen. Allereerst dat de noodzaak heel groot is voor ondernemers om op het platform te komen, eigenlijk wordt bij bijna alle aanmeldingen Corona wel benoemd. Ondernemers zitten met de handen in het haar en willen zichtbaar zijn.

Ten tweede is er een significante trend dat mensen nu ook zelf dingen gaan regelen. Ze gaan investeren in hun eigen webshop, ook omdat wij natuurlijk pas op 1 juli de lucht in gaan. Dat is lastig. Ik ben bang dat ondernemers nu veel investeren in hun eigen webshop, wat ze misschien niet hadden gedaan als Scheldestore al helemaal gereed was. Ik ben gigantisch aan het trekken om de website eerder live te krijgen.

Het proces is opgesplitst in 2 fases, dus ondernemers kunnen zich al eerder aanmelden. Wij maken dan al een promotieplan, waar ze gebruik van kunnen maken op hun eigen Social Media bijvoorbeeld. En we starten de testfase al openbaar, terwijl de testfase eerst achter de schermen plaats zou vinden heb ik nu zoiets van meld je maar aan, we zetten je erop. We communiceren op een andere manier en vragen extra feedback van de consument.

Hoe heb je je website opgezet?

Ik doe dit niet zelf, ik ben ervan overtuigd dat je beter mensen om je heen kunt hebben die gespecialiseerd zijn in wat ze doen, dan dat je alles eerst zelf probeert. Er hangt teveel van af. Dus ik zet veel andere ondernemers in, zoveel mogelijk uit Zeeuws-Vlaanderen want dat past natuurlijk goed bij de missie van Scheldestore. Het is mijn taak om de bedrijfsvoering te regelen en alles op elkaar af te stemmen tot één prachtig, deskundig platform.

Hoe maak je dat financieel haalbaar?

Het is altijd zoeken naar de balans tussen kosten en omzet. Welke keuzes maak je? Er kan heel veel, maar is het allemaal nodig en voegt het iets toe? Ik ben dus begonnen met het platform en de klantreis uit te schrijven. Elke stap die waarde toevoegt voor de gebruiker heb ik dieper uitgewerkt, en de andere stappen heb ik anders ingericht zodat ze toch nut hadden. Of ze zijn geschrapt. Zo ontstaat er uiteindelijk een model waar je helemaal achterstaat en in gelooft.

Je zet de kosten erbij, en je weet wat je nodig hebt aan omzet om het draaiende te houden. Met dit beeld in het achterhoofd maak je een concurrentieanalyse: welke prijs vragen anderen? Wat is hun verdienmodel? En natuurlijk kijk je naar je omgeving: je wilt niet een veel te hoge prijs vragen, dat strookt niet met je missie. Je wilt juist elkaar versterken. En uiteindelijk ontstaat er een business plan die haalbaar is of niet. En Scheldestore was dat wel.

Hoe promoot je jouw onderneming?

We gebruiken nu vooral lokale promotie, dus de krant en lokale folders. De Social Media zijn we nog niet zo lang mee bezig, dus ik ben nog even aan het uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen. Welk tijdstip worden berichten het beste gelezen? Wanneer ontstaat de meeste reactie? Dat is nog even proberen en ontdekken. Omdat Scheldestore in de opstartfase zit, zijn we nog maar net begonnen met concrete acties uitdenken. Ook hier kijk ik naar mogelijkheden met lokale ondernemers die me hierin kunnen ondersteunen. En jullie website doet het goed zie ik, dus dat komt helemaal goed!

Wat zijn tips die je mee wilt geven aan andere kleine ondernemingen?

Goed nadenken over wie nou precies je doelgroep is. Wat wil je hun leveren? Je moet er natuurlijk enerzijds zelf heel blij van worden, anderzijds kun je natuurlijk met heel veel plezier aan iets trekken. Maar als iets niet aan de man komt, dus als je je niet goed kan inleven in de klant, moet je uit de box gaan denken. Het lijkt heel logisch om de klant centraal te stellen, maar in de praktijk is dat heel moeilijk om te doen.

En aanmelden bij Scheldestore natuurlijk. Klik hier om je aan te melden voor Scheldestore.

Website: https://www.scheldestore.nl/

Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *