Interview Arnoud van DO YOU CAMP

INTERVIEW MET ARNOUD VAN DO YOU CAMP

Eigenaar van Do you camp: Arnoud van Poepéle

Foto: Arnoud van Poepéle

Wie ben ik?

Mijn naam is Arnoud van Poepéle. Mijn bedrijf Doyoucamp is ontstaan uit een uit de hand gelopen hobby: kamperen. In maart 2013 startte ik, zoekend naar informatie, een Facebookgroep over kamperen genaamd Kamperen voor iedereen. Dit bleek een schot in de roos. Al snel volgde een soortgelijke tweede groep met koop en verkoop van kampeerartikelen. Daarna volgde de ene na de andere Facebookgroep met ieder zijn eigen specialiteit, maar allemaal over kamperen.

Wat is de omvang van uw bedrijf?

Op dit moment omvat Kamperen voor iedereen 18 Facebook groepen met in totaal circa 65.000 leden, een geweldig platform. Op een gegeven moment kwam er vraag naar stickers van het logo.

Die werden gemaakt en verkocht. Dit werd opgepikt door de recreatiebranche, die korting of voordeel verleende op vertoon van de sticker. Omdat dit steeds commerciëler werd en de groei op Facebook aan zijn top zat, is er gekozen uit te breiden met een website. Om gelijk een internationaal klinkende naam te gaan gebruiken, is gekozen voor Doyoucamp. Dit is dus de commerciële tak van Kamperen voor iedereen. Onder Doyoucamp worden er tevens kampeerweekenden georganiseerd.

Naamsbekendheid creëren

De grootste uitdaging is om met deze website naamsbekendheid te krijgen. Hiervoor is weer teruggevallen op de Facebookgroepen, waar regelmatig links geplaatst worden en bovendien het beheer van de groepen vanaf dat moment ook door de Facebook pagina Doyoucamp wordt gedaan. De gevolgen van Corona zijn groot voor Doyoucamp. Juist dit jaar zou er een Doyoucamp-lijn gelanceerd worden met diverse kampeerartikelen in een unieke Doyoucamp stijl.

Er zou een jaar voor uitgetrokken worden om de artikelen in de markt te zetten en zo de webshop uit te bouwen. Daarnaast zou in 2021 een groot Kampeerevenement opgezet zou worden in Zeeland onder de naam Doyoucamp Experience, waar de lijn verder uitgebreid zou worden. Helaas ligt het kamperen helemaal stil en moeten we ons bezinnen op een nieuw kampeertijdperk met nieuwe wensen en eisen. Hierop zal de huislijn aangepast moeten worden. Daarom is de lancering uitgesteld en het evenement afgeblazen.

Promotiebeleid

Promotie gebeurt hoofdzakelijk via sociale media. Dit is de goedkoopste manier van promotie. Belangrijk is de promotie op de juiste plek plaatsen, bij de juiste doelgroep. Dankzij de Facebookgroepen van Kamperen voor iedereen is dat relatief simpel.

Tips voor beginnende ondernemingen

Ten slotte nog 5 tips van Arnoud voor andere ondernemers.

– Onderzoek of het product dat je aan wilt gaan bieden niet al bestaat.

– Heb je weinig budget, start dan je bedrijf vanuit sociale media. Daar kan je alvast een klantenkring opbouwen.

– Plaats je promotie bij je doelgroep. Kampeerders hebben niks aan hotelcheques bijvoorbeeld.

– Zoek partners die je kunnen helpen met ontwikkelen en/of distribueren van je product. Maak gebruik van bestaande netwerken.

– Kom afspraken na. Beloof je iets aan een zakenrelatie, kom die afspraak dan ook na. Kan dat niet, draai er niet omheen maar leg uit waarom de afspraak niet nagekomen kan worden. Eerlijkheid wordt gewaardeerd en daarmee bouw je vertrouwen op.

Wil je meer interviews met ondernemers lezen, dan kun je hier kijken!

Spread the love

One Reply to “INTERVIEW MET ARNOUD VAN DO YOU CAMP”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *